12. Istotne zmiany przepisów prawa

W czwartym kwartale 2022 roku weszły w życie przepisy mające na celu ograniczenie cen energii elektrycznej oraz ochronę odbiorców energii elektrycznej przed wzrostem cen. Przepisy te istotnie wpływają na działalność Grupy TAURON w 2022 roku oraz kolejnych latach obrotowych. Główne założenia i skutki wdrożonych aktów prawnych dla skonsolidowanego sprawozdania finansowego przedstawia poniższa tabela.

Akt Prawny Główne założenia Ujęcie skutków w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym za rok zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku Nota
Ustawa z dnia 7 października 2022 roku o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku („Ustawa o ochronie odbiorców”) Zamrożenie w 2023 roku ceny energii elektrycznej na poziomie z 2022 roku dla gospodarstw domowych do poziomu zużycia określonego w Ustawie o ochronie odbiorców.

Ustanowienie rekompensat dla przedsiębiorstw energetycznych z tytułu stosowania w 2023 roku zamrożonych cen energii elektrycznej w wysokości iloczynu energii elektrycznej objętej zamrożonymi cenami i różnicy między ceną energii wynikającą z taryfy energii elektrycznej zatwierdzonej przez Prezesa URE na 2023 rok a zamrożonymi cenami energii elektrycznej.

Korekty przychodów z umów z klientami

Na podstawie Ustawy o środkach nadzwyczajnych spółki segmentu Sprzedaż dokonały pomniejszenia przychodów ze sprzedaży energii za okres od dnia 24 lutego 2022 roku do dnia 31 grudnia 2022 roku, wynikającego z konieczności stosowania w powyższym okresie względem określonych grup klientów cen maksymalnych określonych w Ustawie, w łącznej kwocie 655 mln PLN.

Przychody z tytułu rekompensat

Mając na uwadze przysługujące spółkom na podstawie Ustawy o środkach nadzwyczajnych prawo do zwrócenia się do Zarządcy Rozliczeń S.A. z wnioskami o wypłatę rekompensat, spółki segmentu Sprzedaż ujęły w roku zakończonym dnia31 grudnia 2022 roku szacowane rekompensaty dotyczące dostaw energii elektrycznej w okresie do 31 grudnia 2022 roku w wysokości 465 mln PLN. Wnioski o wypłaty powyższych rekompensat będą zgodnie z przepisami Ustawy o środkach nadzwyczajnych składane po dniu bilansowym w okresie od stycznia 2023 do stycznia 2024 roku. Powyższe kwoty należnych przychodów zaprezentowano w sprawozdaniu z sytuacji finansowej w pozycji Pozostałe aktywa finansowe. Grupa ocenia, iż wpływ należnych rekompensat nastąpi w głównej mierze w 2023 roku.

16, 32
Ustawa z dnia 27 października 2022 roku o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku („Ustawa o środkach nadzwyczajnych”) Wprowadzenie stałej ceny za obrót energią elektryczną tzw. cenę maksymalną na określonym poziomie 785 PLN/MWh dla jednostek samorządu terytorialnego, małych i  średnich przedsiębiorstw i podmiotów użyteczności publicznej (lub 693 PLN/MWh w przypadku odbiorców w gospodarstwach domowych) stosowanej do dnia 31 grudnia 2023 roku.

Ustanowienie systemu rekompensat (wyliczanych w zależności od rodzaju odbiorcy i momentu zawarcia umowy) wypłacanych co miesiąc, za wypłatę których odpowiedzialny będzie Zarządca Rozliczeń S.A.

 

Zaliczki na rekompensaty

W roku zakończonym dnia 31 grudnia 2022 roku na podstawie zapisów Ustawy o ochronie odbiorców oraz Ustawy o środkach nadzwyczajnych spółki segmentu Sprzedaż złożyły wnioski o zaliczki na rekompensaty w zakresie obrotu energią elektryczną na łączną kwotę 981 mln PLN, z czego do dnia bilansowego spółki otrzymały łącznie 337 mln PLN, a kwota 644 mln PLN wpłynęła do spółek w styczniu 2023 roku. Otrzymane w roku 2022 kwoty zaliczek na rekompensaty zaprezentowane zostały w skonsolidowanym sprawozdaniu z sytuacji finansowej w pozycji Rozliczenia międzyokresowe i dotacje rządowe. Otrzymane przez spółki segmentu Sprzedaż do dnia bilansowego zaliczki rozliczone zostaną w okresie od lipca 2023 roku. Po dniu bilansowym, w styczniu 2023 roku spółki segmentu Sprzedaż złożyły kolejne wnioski o zaliczki na rekompensaty w łącznej kwocie 1 003 mln PLN, które wpłynęły do spółek w styczniu i lutym 2023 roku.

46.1
Koszty wpłat na Fundusz Wypłaty Różnicy Ceny

Na podstawie narzuconego w Ustawie o środkach nadzwyczajnych obowiązku w zakresie przekazania środków na Fundusz Wypłaty Różnicy Ceny („Fundusz”) spółki Grupy ujęły w roku zakończonym dnia 31 grudnia 2022 roku szacowane koszty wpłat na Fundusz w łącznej kwocie 21 mln PLN (z czego w ramach segmentów: OZE

53
Narzucenie na wytwórców energii elektrycznej (zarówno w obszarze wytwarzania konwencjonalnego, jak i odnawialnych źródeł energii) oraz przedsiębiorstwa obrotu obowiązku przekazania odpisów na Fundusz Wypłaty Różnicy Ceny („Fundusz”), z przeznaczeniem na wypłatę rekompensat, które ustanawia Ustawa o środkach nadzwyczajnych, w sytuacji, gdy wyżej wskazane podmioty uzyskują z tytułu sprzedaży energii elektrycznej ceny przewyższające limity cenowe obliczone zgodnie z przepisami rozporządzenia do ww. Ustawy. 14 mln PLN, Sprzedaż 5 mln PLN, Wytwarzanie 2 mln PLN). Szacunek ujęty został w skonsolidowanym sprawozdaniu z całkowitych dochodów w ramach kosztów podatków i opłat w działalności operacyjnej Grupy oraz w pozycji Pozostałe zobowiązania niefinansowe w skonsolidowanym sprawozdaniu z sytaucji finansowej. Ponadto Spółka szacuje, po uwzględnieniu analizy scenariuszowej w zakresie warunków rynkowych oraz warunków eksploatacyjno-technicznych, iż suma odpisów na Fundusz w 2023 roku spółek Grupy z segmentów OZE, Sprzedaż i Wytwarzanie powinna zawierać się w przedziale od 1 mld PLN do 1,3 mld PLN.
Ustanowienie maksymalnego łącznego limitu wydatków z Funduszu oraz limitu w poszczególnych latach objętych Ustawą. Rezerwy na umowy rodzące obciążenia

Na podstawie przeprowadzonych analiz Grupa nie stwierdziła konieczności rozpoznania rezerwy na umowy rodzące obciążenia w związku z wejściem w życie Ustawy o ochronie odbiorców oraz Ustawy o środkach nadzwyczajnych.

45

Wyniki wyszukiwania