11. Zmiany klimatu i ich wpływ na stosowane zasady rachunkowości
Postępujące zmiany klimatu i wynikające z nich zmiany w otoczeniu biznesowym coraz istotnej wpływają na działalność Grupy TAURON. W szczególności należy zwrócić uwagę, że walka ze zmianami klimatu przekłada się na zmieniające się otoczenie prawne Grupy, w tym przepisy prawa unijnego i krajowego zwiększające stopniowo wymogi względem przedsiębiorstw w zakresie ochrony środowiska. Powyższe zmiany mają przełożenie na wzrost kosztów działalności, w szczególności w obszarze wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł konwencjonalnych, na co wpływ mają zwłaszcza rosnące ceny uprawnień do emisji CO2. Kwestie związane ze zmianami klimatu mają także coraz większy wpływ na zdolność jednostek do pozyskiwania finansowania działalności, jak również na możliwość pozyskiwania nowych klientów i inwestorów.
Mając na uwadze m.in. wyzwania i ryzyka, jakie generuje dla Grupy zmieniające się otoczenie rynkowe, w 2022 roku przyjęta została przez Zarząd Spółki Strategia Grupy TAURON na lata 2022-2030 z perspektywą do 2050 roku (“Strategia”). Strategia jest odpowiedzią na wyzwania wynikające z aktualnej i prognozowanej sytuacji na rynku i w sektorze elektroenergetycznym, w szczególności związanej z transformacją branży elektroenergetycznej oraz nowymi rozwiązaniami wspierającymi tę transformację. Jednym z trzech priorytetów na jakich oparta została Strategia Grupy jest zrównoważona działalność, zakładająca transformację Grupy w kierunku neutralności klimatycznej oraz obniżenie emisyjności i osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Działania Grupy skoncentrowane są na zwiększeniu mocy zainstalowanej w energetyce odnawialnej, w tym zaangażowaniu w rozwój morskiej energetyki wiatrowej oraz utrzymaniu wielkości mocy i poprawie efektywności energetyki wodnej, a także wyjściu z energetyki węglowej i działalności związanej z wydobyciem węgla kamiennego oraz transformacji ciepłownictwa w kierunku źródeł nisko- i zeroemisyjnych.
W ramach działań mających na celu realizację celów strategicznych w zakresie ochrony klimatu oraz minimalizację ryzyk wynikających z aktualnych i przewidywanych zmian otoczenia regulacyjnego wskutek zmian klimatycznych, Grupa:
- zrealizowała transakcję prowadzącą do zaniechania działalności związanej z wydobyciem węgla kamiennego. W dniu 31 grudnia 2022 roku doszło do zbycia przez TAURON Polska Energia S.A. na rzecz Skarbu Państwa 100% akcji spółki TAURON Wydobycie S.A., co zostało opisane szerzej w nocie 3 skonsolidowanego sprawozdania finansowego. W wyniku przeprowadzonej transakcji Grupa począwszy od 1 stycznia 2023 roku nie będzie prowadziła działalności związanej z wydobyciem węgla kamiennego;
- prowadzi działania mające na celu zakończenie działalności związanej z wytwarzaniem energii elektrycznej ze źródeł węglowych. W szczególności w roku zakończonym dnia 31 grudnia 2022 roku prowadzone były przez Grupę prace związane z realizacją rządowego programu wydzielenia aktywów węglowych z Grupy TAURON (Program NABE). Powyższe kwestie opisane zostały szerzej w nocie 63 skonsolidowanego sprawozdania finansowego;
- realizuje, w ramach ogłoszonego w 2019 roku Zielonego Zwrotu TAURONA oraz przyjętej w 2022 roku Strategii, projekty inwestycyjne mające na celu zrównoważoną transformację Grupy w kierunku neutralności klimatycznej. W szczególności w roku zakończonym dnia 31 grudnia 2022 roku Grupa oddała do użytkowania farmy wiatrowe Piotrków i Majewo o łącznej mocy 36 MW oraz farmę fotowoltaiczną Choszczno II o mocy 8 MW. Spółka zależna TAURON Inwestycje Sp. z o.o. prowadzi budowę farmy fotowoltaicznej Mysłowice-Dziećkowice o docelowej łącznej mocy
97 MW. Planowy termin przekazania inwestycji do eksploatacji przypada na drugą połowę 2023 roku. Ponadto, spółka zależna TAURON Zielona Energia Sp. z o.o. dokonała w 2022 roku przejęcia spółek: „Megawatt S.C.” z o.o., Wind T4 Sp. z o.o. Windpower Gamów Sp. z o.o. i Wind T30MW Sp. z o.o., w ramach których realizowane będą projekty inwestycyjne w postaci budowy farm wiatrowych o łącznej mocy 141,1 MW oraz objęła kontrolę nad spółką FF Park PV 1 Sp. z o.o., w ramach której planowana jest realizacja projektu budowy farmy fotowoltaicznej o mocy 45,6 MW. Przewidywany termin oddania do użytkowania powyższych projektów inwestycyjnych przypada na lata 2024-2025; - na bieżąco monitoruje zmiany w obszarze regulacji prawnych związanych z ochroną klimatu i środowiska, zarówno na poziomie prawa europejskiego, jak i krajowego oraz zmiany w otoczeniu gospodarczym, makroekonomicznym czy rynkowym. Jako szczególnie istotne dla swojej działalności Grupa ocenia planowe zmiany przepisów w ramach pakietu Fit for 55 (obejmujące m.in. zaostrzenie systemu EU ETS, wprowadzenie mechanizmu dostosowania cen na granicach z uwzględnieniem CO2 CBAM i wdrożenie wymogów w zakresie zwiększenia udziału energii elektrycznej wytwarzanej z OZE) oraz wejście w życie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 roku w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/2088, tzw. Taksonomii (wprowadzającego kryteria kwalifikacji inwestycji jako zrównoważonych środowiskowo i przyznającego dodatkowe preferencje dla zrównoważonych środowiskowo rozwiązań, jak również nakładającego na przedsiębiorstwa dodatkowe obowiązki w zakresie dokonywania ujawnień dot. realizacji celów środowiskowych);
- uwzględniła, w ramach przyjętych założeń będących podstawą oszacowania przyszłych przepływów pieniężnych w przeprowadzonych testach na utratę wartości, aktualne jak również planowane zmiany regulacji mające na celu osiągnięcie założonych przez Unię Europejską celów klimatycznych (w tym w ramach planowanych zmian w szczególności pakiet „REPowerEU”, reformę rynku EU ETS oraz mechanizm Scarcity Pricing). Przyjęte założenia w zakresie testów na utratę wartości, w tym założenia dotyczące kwestii klimatycznych zostały opisane szczegółowo w nocie 14 skonsolidowanego sprawozdania finansowego;
- pozyskała finansowanie na rynku krajowym i zagranicznym o łącznej wartości bilansowej 4 750 mln PLN, którego warunki wskazują przeznaczenie środków m.in. na projekty inwestycyjne w obszarze odnawialnych źródeł energii i raportowanie określonych wskaźników ESG, potwierdzanych przez niezależnego audytora oraz wyłączają możliwość przeznaczenia środków pozyskanych w ramach tych instrumentów na finansowanie projektów związanych z aktywami węglowymi;
- dokonała weryfikacji przyjętych okresów ekonomicznej użyteczności oraz wartości rezydualnych składników niefinansowych aktywów trwałych. W szczególności przyjęte przez Grupę okresy ekonomicznej użyteczności wytwórczych aktywów węglowych, objętych programem NABE, nie przekraczają uwzględnionej w Strategii perspektywy osiągnięcia neutralności klimatycznej Grupy tj. 2050 roku, za wyjątkiem bloku 910 MW w Jaworznie, w stosunku do którego przyjęty dłuższy okres ekonomicznej użyteczności (do 2060 roku) uzasadniony jest koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa systemu elektroenergetycznego. Przyjęte okresy ekonomicznej użyteczności w podziale na poszczególne aktywa wytwórcze zostały szczegółowo przedstawione w nocie 14 skonsolidowanego sprawozdania finansowego;
- rozpoznała rezerwy na podstawie obowiązujących Grupę przepisów prawnych, nakładających na przedsiębiorstwa wymogi mające na celu wdrożenie działań ukierunkowanych na ochronę klimatu, w szczególności rezerwy na zobowiązania z tytułu świadectw pochodzenia energii i emisji CO2 oraz rezerwy na koszty rekultywacji i demontażu oraz likwidację środków trwałych. Powyższe rezerwy zostały opisane szerzej w notach 43 i 44 skonsolidowanego sprawozdania finansowego.