Otoczenie regulacyjne
Grupa Kapitałowa TAURON monitoruje zmiany i podejmuje działania w obszarze regulacyjnym zarówno na poziomie krajowym, jaki i na poziomie UE.
Poniższa tabela przedstawia najistotniejsze zmiany w otoczeniu regulacyjnym Grupy Kapitałowej TAURON w 2022 r. w zakresie uchwalonych oraz opublikowanych aktów prawnych, które mogą mieć bezpośredni lub pośredni wpływ na Grupę Kapitałową TAURON.
Najistotniejsze zmiany w otoczeniu regulacyjnym Grupy Kapitałowej TAURON w 2022 r. w zakresie uchwalonych i opublikowanych aktów prawnych
Segment OZE |
Segment Sprzedaż |
Segment Dystrybucja |
Grupa TAURON |
Segment Sprzedaż |
Segment Wydobycie |
Segment Wytwarzanie |
Segment Dystrybucja |
Grupa TAURON |
W 2022 r. trwały prace legislacyjne na poziomie UE – poniższa tabela przedstawia najistotniejsze zmiany i inicjatywy w otoczeniu regulacyjnym Grupy Kapitałowej TAURON w 2022 r. w zakresie legislacji UE.
Najistotniejsze zmiany i inicjatywy w otoczeniu regulacyjnym Grupy Kapitałowej TAURON w 2022 r. w zakresie legislacji UE
Nazwa regulacji | Opis regulacji | Status na 31.12.2022 r. | Wpływ na Grupę Kapitałową TAURON |
Fit for 55 | W 2022 r. kontynuowano prace nad opublikowaną w lipcu 2021 r. przez Komisję Europejską (KE) propozycją pakietu regulacji Fit for 55, obejmującego m.in. rewizję dyrektywy ws. promowania energii ze źródeł odnawialnych (REDII), dyrektywy ws. efektywności energetycznej (EED), dyrektywy ws. unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) czy wprowadzenie mechanizmu dostosowania cen na granicach z uwzględnieniem CO2 (Carbon Border Adjustment Mechanism – CBAM). Pakiet Fit for 55 ma na celu wprowadzenie mechanizmów legislacyjnych, które pozwolą na osiągnięcie celu redukcji emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 r. Wskazane regulacje obejmują m.in. propozycje zaostrzenia systemu EU ETS, zmiany definicji efektywnych systemów ciepłowniczych i chłodniczych, zwiększenie celu OZE i poprawy efektywności energetycznej do 2030 r. W grudniu 2021 r. KE opublikowała następne elementy pakietu Fit for 55, w tym projekt rewizji dyrektywy w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (EPBD). W 2022 r. prowadzone były intensywne prace w Parlamencie Europejskim (PE) i Radzie Unii Europejskiej (Rada UE) nad ww. wnioskami legislacyjnymi. Efektem tych prac jest m.in. przyjęcie stanowisk negocjacyjnych PE wobec rewizji dyrektyw: RED, EED oraz EPBD. Kolejnym krokiem są negocjacje pomiędzy PE i Radą UE nad ostatecznym brzmieniem ww. wniosków legislacyjnych. Na koniec 2022 r. osiągnięto porozumienia polityczne między instytucjami ws. EU ETS i CBAM. Kolejnym krokiem jest oficjalne przyjęcie ww. projektów przez PE i Radę UE.
Ponadto, w 2022 r. kontynuowano prace nad opublikowanym 15 grudnia 2021 r., przez KE „pakietem gazowym”, który obejmuje rewizję dyrektywy dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego oraz rewizję rozporządzenia w sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego. Celem pakietu jest zwiększenie udziału gazów odnawialnych i niskoemisyjnych w systemie energetycznym, co umożliwi odejście od gazu ziemnego oraz realizację unijnego celu osiągniecia neutralności klimatycznej do 2050 r. W skład pakietu wchodzi także nowe rozporządzenie w sprawie redukcji emisji metanu w sektorze energetycznym. |
Proces opracowywania stanowisk i negocjacji instytucji unijnych ws. projektów legislacyjnych w ramach Fit for 55 | Pakiet Fit for 55 może przyczynić się do rozwoju technologii niskoemisyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem rynku odnawialnych źródeł energii. Regulacje w ramach pakietu wprowadzą szereg nowych istotnych wymogów oraz zmian w otoczeniu rynkowym i regulacyjnym dla spółek w ramach Grupy Kapitałowej TAURON. |
RePowerEU | W maju 2022 r. KE opublikowała komunikat RePowerEU wraz z pakietem dokumentów dodatkowych. Komunikat stanowi odpowiedź na sytuację na rynkach energii elektrycznej i gazu w związku z wojną w Ukrainie. Najważniejsze działania wskazane w komunikacie to: oszczędność energii, dywersyfikacja dostaw nośników energii do UE, zastępowanie paliw kopalnych i przyspieszenie przejścia Europy na czystą energię, inteligentne inwestycje oraz wzmacnianie gotowości na ograniczenie dostaw surowców energetycznych. Wraz z komunikatem opublikowany został wniosek legislacyjny zmieniający dyrektywy: REDII, EED oraz EPBD. W ramach ww. wniosku KE proponuje:
W grudniu 2022 r. przyjęte zostały stanowiska negocjacyjne PE oraz Rady wobec ww. projektu dyrektywy. Koncentrują się one w szczególności na zagadnieniach związanych z przyspieszeniem wydawania pozwoleń na inwestycje w odnawialne źródła energii. Kolejnym krokiem są negocjacje trójstronne nad tekstem dyrektywy z udziałem KE, PE oraz Rady. Ponadto, wraz z komunikatem RePowerEU, opublikowano m.in.: Strategię UE na rzecz energii słonecznej, rekomendacje oraz wytyczne dotyczące przyspieszenia wydawania pozwoleń dla inwestycji w OZE oraz projekt rozporządzenia zmieniającego m.in. rozporządzenie 2021/241 ustanawiające Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (w celu zapewnienia finansowania dla działań określonych w RePowerEU). |
Prace nad wdrożeniem środków krótko- i długoterminowych przewidzianych w ramach RePowerEU | Wdrożenie planu RePowerEU może wpłynąć na zwiększenie niezależności energetycznej UE oraz przyspieszenie transformacji energetycznej oraz wprowadzi szereg zmian w otoczeniu rynkowym i regulacyjnym dla spółek w ramach Grupy Kapitałowej TAURON. |
Rozporządzenia interwencyjne Rady – dot. rynku energii elektrycznej, rynku gazu ziemnego oraz pozwoleń dla inwestycji w odnawialne źródła energii | Z uwagi na sytuację na rynkach energii elektrycznej i gazu wynikającą z wojny w Ukrainie, KE przygotowała w II połowie 2022 r. cztery projekty regulacji interwencyjnych mających na celu złagodzenie skutków wysokich cen energii i gazu ziemnego za pomocą wyjątkowych, ukierunkowanych i ograniczonych w czasie środków. Projekt rozporządzenia przewiduje m.in.: wprowadzenie celu (nieobowiązkowego) zmniejszenia miesięcznego zużycia energii elektrycznej przez państwa członkowskie o 10%, wprowadzenie limitu przychodów obejmującego wytwórców produkujących energię z OZE, energii jądrowej, węgla brunatnego, łupków, ropy i źródeł ropopochodnych, wprowadzenie opłaty solidarnościowej oraz wprowadzenie celu zmniejszenia zużycia energii w godzinach szczytowych. Podstawą prawną dla wszystkich ww. wniosków jest art. 122 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Rada przyjmuje regulację na wniosek KE, bez udziału Parlamentu Europejskiego jako współlegislatora). | Projekty zostały przyjęte lub oczekują na oficjalne przyjęcie przez Radę UE | Proponowane rozwiązania mogą mieć wpływ m.in. na: ograniczenie popytu na energię elektryczną; ograniczenie przychodów z tytułu produkcji i sprzedaży energii elektrycznej z określonych źródeł; możliwość otrzymania rekompensat w przypadku spółek obrotu, które będą dostarczać energię elektryczną poniżej kosztów zakupu; cenę gazu ziemnego czy skrócenie procesu wydawania zezwoleń na inwestycje w OZE. |
Zrównoważone finansowanie | Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje ma na celu wprowadzenie systemu klasyfikacji dla zrównoważonych działalności gospodarczych, tzw. Taksonomii UE. W 2021 r. przyjęty został akt delegowany do ww. rozporządzenia, określający szczegółowe techniczne kryteria dotyczące przeciwdziałaniu zmianom klimatu lub adaptacji do zmian klimatu. W akcie nie zostały uwzględnione kryteria dla wytwarzania energii z gazu ziemnego i z energetyki jądrowej. W lutym 2022 r. KE przyjęła uzupełniający akt delegowany do Taksonomii. Zmienia on pierwszy akt delegowany do rozporządzenia ws. taksonomii (2021/2139) poprzez dodanie nowych rodzajów działalności oraz technicznych kryteriów kwalifikacji dla inwestycji w obszarze energetyki jądrowej oraz gazu ziemnego. W lipcu br. na posiedzeniu plenarnym PE przegłosowano odrzucenie sprzeciwu wobec aktu delegowanego KE. Rada UE nie zgłosiła sprzeciwu wobec projektu rozporządzenia. | Rozporządzenie zostało opublikowane w Dz. Urz. UE w dniu 15 lipca 2022 r., weszło w życie 4 sierpnia 2022 r. Rozporządzenie będzie stosowane od dnia 1 stycznia 2023 r. | Zasady zrównoważonego finansowania określone w Taksonomii mogą mieć wpływ na możliwości oraz warunki pozyskania kapitału na realizację inwestycji planowanych przez Grupę Kapitałową TAURON. |
Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększenia Odporności | W lutym 2021 r. Rada UE i PE przyjęły rozporządzenie ustanawiające Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF), który dysponuje środkami w wysokości 672,5 mld EUR. Państwa członkowskie opracowały Krajowe Plany Odbudowy, w których ujęte zostały reformy i inwestycje dostosowane do celów unijnej polityki do 2026 r., tj. minimum 37% wydatków na transformację energetyczną oraz minimum 20% na transformację cyfrową. W czerwcu br. polski Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) został zaakceptowany przez KE i Radę UE. KE zaproponowała w kontekście planu RePowerEU zmianę rozporządzenia RRF w celu jego dostosowania do nowych warunków związanych z wojną na Ukrainie – KPO miałyby zgodnie z tymi założeniami podlegać aktualizacji w celu jak najszybszej realizacji inwestycji uniezależniających UE od paliw kopalnych, w tym poprzez rozwój OZE. W grudnia 2022 r. Rada i PE osiągnęły porozumienie odnośnie do projektu zmieniającego rozporządzenie RRF, na mocy którego kraje UE ubiegające się o dodatkowe fundusze w ramach zmienionego RRF będą zobowiązane do uwzględnienia środków na rzecz oszczędzania energii, produkcji czystej energii i dywersyfikacji dostaw energii. Porozumienie wymaga ostatecznego formalnego zatwierdzenia przez Parlament Europejski i Radę. W dniu 1 czerwca 2022 r. KPO został zaakceptowany przez KE. W dniu 17 czerwca 2022 r. KPO zostało zaakceptowane przez Radę UE. | Plan zaakceptowany przez Komisję Europejską i Radę | Wdrożenie planu może przełożyć się na wsparcie finansowe inwestycji rozważanych lub planowanych przez spółki Grupy TAURON. |
Wytyczne w sprawie pomocy państwa na cele związane z klimatem i ochroną środowiska i energią (CEEAG) | Wytyczne w sprawie pomocy państwa na ochronę klimatu i środowiska oraz cele związane z energią (CEEAG) zastępują obowiązujące w latach 2014-2021 wytyczne w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska i cele związane z energią (EEAG). Nowe wytyczne CEEAG określają zmienione zasady oceny przez KE programów lub środków indywidualnych pomocy publicznej na przeciwdziałanie zmianom klimatu i ochronę środowiska. Powyższe zasady są również związane z energetyką w kontekście ambitnych celów klimatycznych UE oraz konieczności utrzymania konkurencyjności podmiotów gospodarczych prowadzących działalność w UE. Zmienione wytyczne obejmują dostosowania mające na celu ujednolicenie zasad oceny ze strategicznymi priorytetami KE, w szczególności określonymi w Europejskim Zielonym Ładzie oraz pakiecie Fit for 55. | Wytyczne CEEAG obowiązują od stycznia 2022 r. | Nowe wytyczne w sprawie pomocy państwa na cele związane z klimatem, ochroną środowiska i energią będą mieć wpływ na warunki pozyskania wsparcia publicznego na realizację inwestycji planowanych przez Grupę Kapitałową TAURON. Ponadto CEEAG przewidują, że państwa członkowskie dokonają modyfikacji w istniejących programach pomocy na ochronę środowiska i cele związane z energią w celu dostosowania ich do nowych wytycznych najpóźniej do dnia 31 grudnia 2023 r., co może przełożyć się na warunki uzyskania wsparcia publicznego także na podstawie dotychczas funkcjonujących programów pomocy, jeśli pomoc taka miałaby być udzielana po 31 grudnia 2023 r. |
Projekt zmian do Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (GBER) | Ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych z 2014 r. zawiera warunki zgodności ex ante, na podstawie których państwa członkowskie mogą wdrażać środki pomocy państwa, nie zgłaszając ich wcześniej KE. Przegląd ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych ma na celu zapewnienie możliwości realizacji celów w ramach Europejskiego Zielonego Ładu, dalsze doprecyzowanie zasad dotyczących pomocy na inwestycje w obszarach związanych z charakterystyką energetyczną budynków oraz infrastrukturą ładowania i tankowania na potrzeby czystej mobilności. | Planowane przyjęcie GBER w 2023 r. | Wprowadzane zmiany będą szczególnie istotne z perspektywy udzielania pomocy publicznej w ramach funduszy pomocowych wdrażanych w perspektywie finansowej 2021-2027. |
Umowa Partnerstwa | Umowa Partnerstwa to uzgodniona z KE kompleksowa strategia wykorzystania funduszy europejskich w obecnej perspektywie finansowej na lata 2021-2027. Stanowi realizację krajowych dokumentów takich jak Strategia Odpowiedzialnego Rozwoju oraz – wynikających z niej strategii sektorowych. Zakłada kontynuację realizacji dotychczasowych programów krajowych oraz programów regionalnych. | Zakończenie oficjalnych negocjacji Umowy Partnerstwa między KE a Polską | W dniu 30 czerwca 2022 r. Polska i KE uzgodniły treść dokumentu, który będzie regulował wdrażanie polityki spójności w naszym kraju w unijnej perspektywie finansowej na lata 2021-2027. W III kwartale 2022 r. KE zaakceptowała programy: Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027 (FENG), Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS), Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 (FEPW), Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy (FERC), Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego na lata 2021-2027 (FERS). KE zatwierdziła także 16 programów regionalnych dla Polski. W ramach programów regionalnych, które będą wdrażane w perspektywie finansowej na lata 2021-2027, pięć województw (śląskie, małopolskie, wielkopolskie, dolnośląskie i łódzkie) w swoich budżetach będzie posiadać również środki finansowe, które pochodzą z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji o łącznej wartości 3,85 mld EUR. |
Poniższa tabela przedstawia najistotniejsze zmiany w otoczeniu regulacyjnym Grupy Kapitałowej TAURON, nad którymi toczą się prace lub zostały uchwalone po dniu bilansowym.
Najistotniejsze zmiany w otoczeniu regulacyjnym Grupy Kapitałowej TAURON, nad którymi toczą się prace lub zostały uchwalone po dniu bilansowym
Nazwa regulacji | Opis regulacji | Status na dzień sporządzenia niniejszego sprawozdania | Wpływ na Grupę Kapitałową TAURON | Wpływ na Segment |
Projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw | Projekt ustawy wprowadza:
|
14 marca 2023 roku – Prezydent podpisał nowelizację (zdarzenie po dniu bilansowym) | Przyjęcie ustawy:
|
|
Projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw | Projekt zakłada, że lokalizacja obiektów takich jak urządzenia wytwarzające z odnawialnych źródeł energii o mocy zainstalowanej większej niż 500 kW, z wyłączeniem wolnostojących urządzeń fotowoltaicznych, o mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 1000 kW i innych niż wolnostojące, może odbywać się jedynie na podstawie planu miejscowego. Natomiast obszary, na których obiekty te mogą być sytuowane powinny zostać określone w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. | Prace w Komitecie Ekonomicznym Rady Ministrów | Ustawa może stanowić utrudnienie i barierę dla podmiotów chcących przystąpić do realizacji projektów w zakresie budowy instalacji OZE. | |
Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 30 stycznia 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną (Dz.U. 2023 poz. 226) |
Rozporządzenie wprowadza czasowe odejście od obowiązku dołączania do faktur informacji o strukturze procentowej kosztów zakupu energii elektrycznej – do 31 grudnia 2023 r. | 3 lutego 2023 roku – wejście w życie (zdarzenie po dniu bilansowym) | Rozporządzenie pozwala uniknąć w 2023 r. kosztów wynikających z obowiązku dołączania informacji o strukturze procentowej kosztów zakupu energii elektrycznej do wystawianych faktur. | |
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne i ustawy o odnawialnych źródłach energii | Projekt ustawy zakłada:
|
Prace w Komitecie do Spraw Europejskich | Przyjęcie ustawy:
|
|
Projekt ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw | Projekt zawiera regulacje dotyczące następujących obszarów:
|
Prace w Komitecie do Spraw Europejskich | Przedmiotowa ustawa:
|
|
Projekt ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych oraz niektórych innych ustaw | Projekt przewiduje rozszerzenie funkcjonującej specustawy przesyłowej obejmującej strategiczne inwestycje w sieć przesyłową o nowe kluczowe projekty przesyłowe oraz poszerzenie załącznika również o projekty dystrybucyjne o napięciu powyżej 100 kV. | Zakończone konsultacje publiczne projektu | Wejście w życie ustawy spowoduje skróceniu procesu uzyskiwania pozwoleń publicznoprawnych oraz możliwość zastosowania uproszczonego modelu uzyskiwania gruntów pod inwestycje wymienione w załączniku do ustawy. |