Działalność w zakresie handlu hurtowego prowadzona przez TAURON, obejmuje głównie obrót energią elektryczną oraz gazem ziemnym. Działania te wykonywane są przede wszystkim na potrzeby zabezpieczenia pozycji zakupowych i sprzedażowych podmiotów z Grupy Kapitałowej TAURON. Spółka działa na rynkach hurtowych w kraju i za granicą, jak również realizuje obrót we wszystkich segmentach krajowego rynku energii, tj.: na rynku dnia bieżącego, rynku dnia następnego oraz na rynku terminowym. Spółka jest aktywnym uczestnikiem TGE.
W zakresie hurtowego obrotu paliwami gazowymi Spółka jest aktywnym uczestnikiem na rynku gazu prowadzonym przez TGE, realizuje transakcje na rynku bieżącym SPOT, jak i na produktach Rynku Terminowego Towarowego (RTT). Prowadzi działalność w zakresie proprietary trading na międzynarodowej giełdzie gazu POWERNEXT Pegas, która od 1 stycznia 2020 r. została przejęta przez The European Energy Exchange, do którego Spółka posiadała już dostęp. Spółka obecna jest w hubach: GASPOOL, New Connect Germany i Tittle Transfer Facility. TAURON działa na zagranicznych rynkach dzięki umowom zawartym przez Spółkę z niemieckimi operatorami systemów przesyłowych: GASCADE Gastransport oraz ONTRAS Gastransport GmbH oraz czeskiego NET4GAS s.r.o.
Ponadto Spółka jest uczestnikiem giełdy Intercontinental Exchange na hubie National Balancing Point. Dostęp do hubów jest konsekwencją działania mającego na celu zwiększenie kompetencji gazowych TAURON i dostępu do nowych źródeł. Sukcesywnie zwiększa się też wolumen transakcji zawieranych przez Spółka na rynku pozagiełdowym OTC. Działając na rynku gazu Spółka zabezpiecza dostawy surowca dla podmiotów z Grupy Kapitałowej TAURON, ponadto na RTT prowadzona jest działalność proptradingowa wykorzystująca zmienność cen gazu do generowania dodatkowych marż.
TAURON jest również uczestnikiem europejskiej platformy handlu przepustowościami PRISMA European Capacity Platform GmbH, gdzie dokonuje się zakupów przepustowości międzysystemowych. W zakresie rezerwacji przepustowości na rynku krajowym, Spółka działa jako uczestnik platformy aukcyjnej GSA GAZ-SYSTEM Aukcje.
Sprzedaż detaliczna energii elektrycznej i gazu ziemnego do klientów końcowych prowadzona jest przez TAURON Sprzedaż i TAURON Sprzedaż GZE.
Stosowana przez Grupę Kapitałową TAURONsegmentacja klientów (klienci strategiczni, biznesowi i masowi), uzależniona od wielkości zużywanej energii elektrycznej, ma na celu dostosowanie oferty produktowej, kanałów sprzedażowych i komunikacji marketingowej do oczekiwań występujących w danym segmencie klientów.
Poniższa tabela prezentuje kategorie klientów końcowych Grupy Kapitałowej TAURON wynikające ze stosowanej segmentacji i specyfiki prowadzonej przez nich działalności.
Kategorie klientów końcowych Grupy Kapitałowej TAURON
Grupa klientów |
Opis klientów |
1. Klienci strategiczni |
Klienci o rocznym potencjale zużycia energii nie mniejszym niż 40 GWh lub będący strategicznymi partnerami biznesowymi Grupy Kapitałowej TAURON, tj. podmioty głównie z sektora przemysłu ciężkiego, np.: hutniczego, chemicznego, wydobywczego, samochodowego. |
2. Klienci biznesowi |
Klienci o rocznym potencjale zużycia powyżej 250 MWh (nie będący konsumentami) lub dokonujący zakupu energii w oparciu o przepisy Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, tj. podmioty z pozostałych sektorów przemysłu, wytwórcy sprzętu, odbiorcy z przemysłu spożywczego, sektora publicznego, przemysłu budowlanego oraz sektora usług komunalnych. |
3. Klienci masowi – małe i średnie przedsiębiorstwa |
Klienci zajmujący się działalnością sprzedażową, usługową, bankową, gastronomiczną i drobni przedsiębiorcy. |
4. Klienci masowi – gospodarstwa domowe |
Gospodarstwa domowe. |
W 2022 r. spółki sprzedażowe działały w otoczeniu rynkowym, w którym poziom konkurencyjności w poszczególnych segmentach nie zmienił się znacząco w porównaniu z latami poprzednimi. W 2022 r. rynek gospodarstw domowych (klient indywidualny) pozostawał objęty obowiązkiem zatwierdzania cen sprzedaży energii elektrycznej przez Prezesa URE.
Według danych URE, od połowy 2007 r. do listopada 2022 r., tj. od początku okresu liberalizacji rynku energii, odnotowano ok. 740 tys. gospodarstw domowych oraz ponad 230 tys. podmiotów instytucjonalnych, które zmieniły sprzedawcę energii elektrycznej.
W segmencie instytucji i podmiotów gospodarczych (klient biznesowy) konkurencja jest znaczna, a firmy już od kilku lat korzystają z uwolnienia cen energii elektrycznej. Postęp liberalizacji spowodował, że coraz lepiej uświadomiony klient biznesowy oczekuje konkurencyjnych rozwiązań. Wzmożona aktywność sprzedażowa firm energetycznych wywiera coraz większą presję cenową. Klienci biznesowi chętnie korzystają z możliwości zmiany sprzedawcy. Efektem tej sytuacji są działania z zakresu ochrony własnej bazy klientów przed działaniami konkurencji poprzez wprowadzenie umów lojalizujących.
W segmencie gospodarstw domowych, w którym ilość zmian sprzedawcy stanowi niewielki odsetek, upatrywany jest duży potencjał. W 2022 r. zmiany sprzedawcy dokonało ponad 28,2 tys. odbiorców energii elektrycznej (w tym: ok. 6,4 tys. podmiotów instytucjonalnych oraz ok. 21,9 tys. gospodarstw domowych). W 2022 r. dynamika zmian sprzedawcy spadła względem 2021 r., w przypadku gospodarstw domowych o 17,4%, a w przypadku podmiotów instytucjonalnych o 7,2%.
W 2022 r. oferta sprzedażowa TAURON Sprzedaż dla segmentu biznesowego obejmowała energię elektryczną i paliwo gazowe. Spółka kontynuowała działania ukierunkowane na budowanie lojalności klientów, przy czym szczególny nacisk położony był na budowę oferty w oparciu o Zielony zwrot TAURONA. Klientom zaoferowano do wyboru szereg produktów uwzględniających ich potrzeby oraz specyfikę poboru energii elektrycznej, wśród nich produkty ekologiczne, giełdowe i techniczne. Kontynuowano działania związane z promowaniem i sprzedażą produktów linii ekologicznej „EKO” – TAURON EKO PREMIUM (TEP), TAURON EKO BIZNES oraz Gwarancje Pochodzenia. W ramach tych działań w produkcie TEP w 2022 r. zostały zawarte umowy na blisko 500 GWh. Produkt TAURON EKO Biznes również cieszył się dużym zainteresowaniem klientów, Spółka sprzedała energię w tym produkcie w wolumenie rzędu 1,3 TWh. Na poziomie ponad 0,6 TWh ukształtowała się również sprzedaż Gwarancji pochodzenia. W 2022 r. aż 78% klientów biznesowych, liczonych wolumenem sprzedaży, skorzystało z dodatkowych produktów z oferty TAURON Sprzedaż.
W 2022 r. obserwowany był również proces migrowania klientów segmentu masowego (klienci indywidualni oraz małe i średnie przedsiębiorstwa) z obszaru taryfowego do produktowego. Na koniec 2022 r. Grupa Kapitałowa TAURON sprzedawała energię na podstawie umów gwarantujących warunki handlowe w ustalonym okresie do 49% klientów segmentu (umowy lojalizujące), a 51% klientów kupowało energię po cenach taryfowych.
Kluczowym elementem oferty handlowej dla klientów masowych w 2022 r. były produkty łączone Elektryk oraz Serwisant oparte o funkcjonalność assistance, z których skorzystało ponad 1,8 mln klientów. Produkty assistance będą stanowiły podstawę oferty także w 2023 r.
Ponadto w 2022 r. kontynuowano sprzedaż produktów specjalistycznych, w szczególności instalacji fotowoltaicznych, których sprzedaż w 2022 r. wyniosła ponad 1,2 tys. sztuk. W 2022 r. sprzedaż detaliczna energii elektrycznej przez spółki Segmentu Sprzedaż, w tym również przez TAURON Czech Energy, na rzecz około 5,7 mln klientów wyniosła 31,13 TWh, czyli 93% poziomu osiągniętego w 2021 r., w którym sprzedaż wyniosła 33,39 TWh. Spadek wolumenu sprzedaży zanotowano zarówno na Rynku Klientów Biznesowych, jak i Masowych, co było głównie wynikiem ograniczonego zużycia energii przez klientów w obliczu bardzo wysokich, rynkowych cen energii.
Poniższa tabela przedstawia informacje na temat wolumenu sprzedanej w 2022 r. energii elektrycznej przez spółki Grupy Kapitałowej TAURON prowadzące działalność w zakresie sprzedaży detalicznej energii elektrycznej oraz liczby klientów, w rozbiciu na poszczególne ich segmenty.
Wolumen sprzedanej energii elektrycznej detalicznej oraz liczba klientów w 2022 r.
Rodzaj klientów |
Wolumen sprzedanej energii elektrycznej (TWh) |
Liczba klientów (tys.) |
1. Klienci strategiczni |
3,6 |
1 |
2. Klienci biznesowi |
12,8 |
190 |
3. Klienci masowi, w tym: |
11,5 |
5 507 |
gospodarstwa domowe |
9,5 |
5 128 |
4. Sprzedaż do TAURON Dystrybucja na pokrycie różnic bilansowych |
2,9 |
0,001 |
5. Pozostałe (eksport, potrzeby własne) |
0,3 |
– |
Segment Sprzedaż |
31,13 |
5 698 |
Ponadto w 2022 r. TAURON Sprzedaż zrealizowała sprzedaż gazu do 120 tys. klientów Rynku Biznesowego i Masowego. Wolumen sprzedaży tego paliwa wyniósł ponad 2,3 TWh. Pod koniec 2022 r. spółka , w związku z dynamicznymi zmianami na rynku surowców energetycznych skutkującymi kilkukrotnym wzrostem cen gazu, zdecydowała się wypowiedzieć umowy sprzedaży gazu ponad 40 tys. klientom indywidualnym rozliczanym według cennika taryfowego.
W latach obrotowych zakończonych dnia 31 grudnia 2022 r. oraz 31 grudnia 2021 r., Grupa Kapitałowa TAURON uzyskała przychody ze sprzedaży paliw do Izby Rozliczeniowej Giełd Towarowych S.A. stanowiące odpowiednio 16% łącznych przychodów Grupy w Segmentach Sprzedaż i Wytwarzanie i 11% łącznych przychodów Grupy w Segmencie Sprzedaż.