Kapitał intelektualny​

gri

Głównym składnikiem kapitału intelektualnego Grupy TAURON jest wiedza pracowników oraz ogół ich kompetencji. Innym istotnym komponentem kapitału intelektualnego jest kapitał strukturalny wewnętrzny. Kapitał ten obejmuje technologie, metody i procesy, które umożliwiają funkcjonowanie Grupy. 

Ponadto, w ramach projektów wewnętrznych oraz z udziałem partnerów biznesowych i środowiska naukowego, realizowane są działania w obszarze badań, rozwoju i innowacji. Ostatni komponent, kapitał strukturalny zewnętrzny, związany jest z niematerialnymi czynnikami rynkowymi. Kapitał ten obejmuje markę i reputację firmy, sieć współpracowników oraz relacje z interesariuszami, ze szczególnym uwzględnieniem powiązań z dostawcami i klientami. Grupa TAURON dąży do tego, by pogłębiać współpracę z dostawcami technologii oraz know-how, reprezentowanymi zarówno przez duże koncerny przemysłowe, jak również przez małe firmy – głównie startupy.

Kluczowymi elementami wspierającymi rozwój kapitału intelektualnego w Grupie TAURON są:

  • Strategia Grupy TAURON na lata 2022-2030;
  • Regulacje skierowane do naszych zewnętrznych kontrahentów oraz dla spółek; Grupy Kapitałowej TAURON wspierające zarządzanie własnością intelektualną;
  • Strategiczna Agenda Badawcza;
  • Wiedza i kompetencje pracowników Grupy;
  • Katalog najlepszych praktyk związanych z wdrożonymi systemami zarządzania i wewnętrznymi procedurami;
  • Wypracowany model współpracy z uczelniami wyższymi i szkołami zawodowymi.

Zarządzanie kapitałem

Zarządzanie kapitałem intelektualnym realizowane jest w Grupie Kapitałowej TAURON przede wszystkim przez:

  • realizację projektów z obszaru badań, rozwoju i innowacji w portfelach Strategicznej Agendy Badawczej: Klient i jego potrzeby, Inteligentna Dystrybucja, Zielona Energia i Zrównoważone Ciepło;
  • wykorzystanie dedykowanych programów dofinansowania działalności badawczo-rozwojowej i innowacyjnej np. programów NCBiR, czy środków unijnych z programu Horyzont Europa;
  • współpracę ze start-upami: poprzez autorski program dla start-upów TAURON PROGRES, oraz CVC EEC Magenta;
  • rozwój platformy pn. Strefa Innowacj;
  • współpracę z wiodącymi uczelniami, jednostkami badawczymi oraz firmami technologicznymi z kraju i UE;
  • organizację konkursów dla pracowników Grupy wspierających innowacyjność;
  • rozwój systemów informatycznych, cyfryzacja i robotyzacja wybranych procesów.

Efektywne zarządzanie kapitałem intelektualnym daje szanse na podwyższanie elastyczności adaptacyjnej i dokonywanie działań transformacyjnych, dostosowanych do zmian w otoczeniu rynkowym.

  • 3-3

Osiągnięte rezultaty w ramach zarządzania kapitałem intelektualnym w Grupie Kapitałowej TAURON w latach 2020-2022

Osiągnięte rezultaty 2022 2021 2020
Liczba nowych uruchomionych projektów badawczo-rozwojowych we wszystkich obszarach biznesowych Grupy 6
(w tym 1 projekt prowadzony we współpracy ze start-upami)
3
(w tym 1 projekt prowadzony we współpracy ze start-upami)
10
(w tym 10 projektów prowadzonych we współpracy ze start-upami)
Liczba realizowanych projektów w Obszarze B+R 24 33 52
Łączna wartość realizowanych projektów 85 mln zł 95 mln zł 109 mln zł
Pozyskane dofinansowanie ze źródeł zewnętrznych na realizację projektów B+R 31 mln zł 40 mln zł 42 mln zł
Liczba zgłoszeń pomysłów racjonalizatorskich 3 1 2
Liczba dokonanych zgłoszeń patentowych 0 0 5
Liczba otrzymanych patentów 2 2 5

Kapitał intelektualny a pozostałe kapitały

Rozwój kapitału intelektualnego wymaga nakładu finansowego i nakładu czasu, ale ma istotny wpływ na kapitał produkcyjny oraz na sposób korzystania z kapitału naturalnego. W czasach cyfryzacji i ogromnych możliwości wymiany informacji kapitał intelektualny odgrywa coraz większą rolę. Staje się on podstawą rozwoju kapitału produkcyjnego i przyszłych przychodów z nowych technologii i  nowych obszarów działalności. Rozwijana kultura innowacyjności wpływa na zwiększenie kompetencji i zaangażowania pracowników wpływając pozytywnie na kapitał ludzki.

Kapitał intelektualny powiązany jest również z kulturą organizacji, która jest kształtowana przez przyjęte w organizacji normy zachowań, komunikacji, współpracy, itp. Wartość tego kapitału wynika nie tylko z posiadanych kompetencji i wiedzy merytorycznej ale również w dużej mierze z możliwości współpracy zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz organizacji wpływając tym samym na kapitał społeczny.

Wyniki wyszukiwania