Mapowanie interesariuszy

gri
  • 3-1
  • 3-2
  • 2-29

Budowanie dobrych relacji z interesariuszami ma kluczowe znaczenie dla Grupy TAURON. Współpraca stanowi dla TAURON podstawę osiągania sukcesów zarówno w działalności biznesowej, jak i społecznej. Partnerskie relacje z interesariuszami mają znaczący wpływ na długoterminową strategię i zrównoważone podejście do biznesu. Grupa TAURON utrzymuje społeczną licencję na działanie (“licence to operate”) poprzez budowanie dobrych relacji ze społecznościami lokalnymi.

Z tego powodu od wielu lat Grupa prowadzi proces mapowania i angażowania swoich interesariuszy. Działanie to prowadzone jest systematycznie i zgodnie z zasadami metodycznymi, stanowiąc tym samym podstawę realizacji działań biznesowych Grupy w ujęciu idei zrównoważonego rozwoju. Proces ten realizowany jest przez Grupę TAURON w ujęciu mapowania strategicznego (dla całej Grupy Kapitałowej TAURON), jak i operacyjnego (dla poszczególnych projektów inwestycyjnych realizowanych przez Grupę).

W związku z tym, jesienią 2022 r. odbyło się kolejne mapowanie strategiczne, prowadzone we współpracy z ekspertami z Akademii Górniczo-Hutniczej (AGH) oraz Instytutu Rachunkowości i Podatków.

Proces mapowania interesariuszy Grupy Kapitałowej TAURON prowadzono w ujęciu pełnej zgodności ze standardem AA1000 Stakeholder Engagement Standard – 2015 Edition (tzw. standard AA1000 SES), a także z wykorzystaniem przewodników ICMM (International Council on Mining & Metals), pt. Stakeholder Research Toolkit, opierających się merytorycznie na metodyce Johnsona&Scholesa.

Mapowanie interesariuszy Grupy TAURON rozpoczęło się od wydzielenia grup interesariuszy. W pierwszej kolejności wykorzystano badanie ilościowe, które w oparciu o dane Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Urzędu Regulacji Energetyki, pozwoliło na analizę rodzajową interesariuszy występujących na rynku energetycznym w Polsce. Po drugie, przeprowadzono szczegółową analizę rodzajową reakcji interesariuszy na komunikaty i raporty autorstwa Grupy TAURON w okresie lipiec 2021 r. – sierpień 2022 r.

Powyższe działania pozwoliły na zidentyfikowanie następujących grup interesariuszy Grupy Kapitałowej TAURON w 2022 r.:

  • społeczności lokalne,
  • administracja publiczna,
  • inwestorzy, akcjonariusze, analitycy,
  • dostawcy,
  • organizacje branżowe,
  • władze lokalne,
  • media,
  • klienci,
  • pracownicy,
  • banki, dostawcy kapitału,
  • regulatorzy,
  • innowatorzy, start-upy,
  • organizacje pozarządowe,
  • środowisko naturalne i klimat,
  • środowisko badawczo-naukowe,
  • partnerzy biznesowi,
  • konkurencja.

Kolejnym dwustopniowym etapem procesu mapowania interesariuszy była diagnoza i klasyfikacja interesariuszy. W pierwszej kolejności analizowano stopień zainteresowania interesariuszy organizacją, a następnie stopień wpływu poszczególnych interesariuszy na organizację. W obu częściach analizy stosowano wskazywaną powyżej metodykę Johnsona&Scholesa, opartą na ocenie poziomu zainteresowania i wpływu w skali od -5 (bardzo niski poziom) do +5 (bardzo wysoki poziom). Równolegle wskazywany był rodzaju tego poziomu, określany jako pozytywny, neutralny oraz negatywny.

Poziomy zainteresowania interesariuszy analizowano poprzez wykorzystanie badania ilościowego, polegającego na pogłębionej analizie reakcji interesariuszy na komunikaty i raporty autorstwa Grupy TAURON w okresie lipiec 2021 r. – sierpień 2022 r. Łącznie zidentyfikowano 22 957 reakcji interesariuszy, co pozwoliło na uzyskanie w pełni poprawnego metodycznie materiału analitycznego dla oceny zainteresowania w poszczególnych zidentyfikowanych grupach.

Poziomy wpływu interesariuszy badano z kolei z wykorzystaniem badania ilościowego, opartego na narzędziu ankietowym, przeprowadzonego w październiku 2022 r. wśród najwyższej kadry menadżerskiej, a popartego kilkugodzinnymi warsztatami metodycznymi, poprowadzonymi przez specjalistę zewnętrznego z AGH.

Wyniki powyższych badań w obu stopniach pozwoliły określić cztery kategorie interesariuszy, wydzielanych
w ramach macierzy Johnsona&Scholesa dla Grupy TAURON. Jedną z nich stali się Kluczowi interesariusze (o poziomach zainteresowania od 0 do +5 oraz poziomach wpływu od 0 do +5), stanowiący najbardziej wpływowych oraz ważnych interesariuszy Grupy.

Macierz Johnsona&Scholesa obrazująca mapę interesariuszy Grupy TAURON w 2022 r.

Zgodnie z procesem mapowaniem za kluczowych interesariuszy Grupy Kapitałowej TAURON w roku 2022 zostali uznani:

  • społeczności lokalne,
  • administracja publiczna,
  • inwestorzy, akcjonariusze, analitycy,
  • organizacje branżowe,
  • władze lokalne,
  • media,
  • klienci,
  • pracownicy,
  • banki, dostawcy kapitału,
  • innowatorzy, start-upy,
  • organizacje pozarządowe,
  • środowisko naturalne,
  • środowisko badawczo-naukowe,
  • partnerzy biznesowi,
  • konkurencja.

Mapa interesariuszy stanowi fundamentalną wartość w aspekcie prowadzonego procesu zrównoważonego rozwoju w całym łańcuchu wartości Grupy TAURON. Określanie i tworzenie pożądanych relacji z różnymi grupami interesariuszy, stanowi ważną część działań realizowanych w ramach strategii biznesowej Grupy. Powyższy wynik stanowi także punkt wyjścia dla określenia istotności aspektów raportowania za rok 2022. Są to bowiem kwestie, w których realizacji swą znaczącą rolę posiadają kluczowi interesariusze.

Współpraca z poszczególnymi interesariuszami została opisana w poszczególnych rozdziałach Sprawozdania Niefinansowego oraz dodatkowo w Sprawozdaniu Zarządu z działalności TAURON Polska Energia S.A. oraz Grupy Kapitałowej TAURON za rok obrotowy 2022 w rozdziale „Relacje inwestorskie„.

Wyniki wyszukiwania