Kapitał społeczny

Kapitał intelektualny Model tworzenia wartości i relacje między kapitałami
102-7
Kapitał społeczny Kapitał społeczny

Kapitał społeczny Grupy TAURON opiera się na budowaniu wzajemnych relacji zarówno wewnątrz organizacji, jak i względem otoczenia zewnętrznego. Fundamentem budowy tych relacji jest Strategia Grupy TAURON, a główne zasady zostały opisane w Kodeksie Odpowiedzialnego Biznesu Grupy TAURON.

W rozwoju kapitału społecznego ważną rolę odgrywa dialog społeczny, który dotyczy zarówno istniejących aktywów produkcyjnych, jak również jest związany z realizacją nowych inwestycji. Grupa TAURON prowadzi politykę dobrego sąsiada, w ramach której dąży do poprawy warunków życia społeczności lokalnych oraz współpracuje z organami samorządowymi. Angażuje się ponadto w szereg przedsięwzięć na rzecz otoczenia, takich jak działalność charytatywna, edukacyjna, współpraca z ośrodkami akademickimi, wolontariat pracowniczy oraz wsparcie wielu ważnych wydarzeń sportowych i kulturalnych.

Coraz większą rolę w rozwoju kapitału społecznego odgrywa zaangażowanie Grupy w działania związane z ochroną środowiska i klimatu. Odpowiedzią na społeczne wyzwania w tym zakresie są przyjęte do stosowania dokumenty: Polityka Klimatyczna Grupy TAURON oraz Polityka Środowiskowa Grupy TAURON.

Istotnym elementem budującym kapitał społeczny Grupy TAURON w dobie pandemii koronawirusa były działania mające na celu kształtowanie kultury bezpieczeństwa – rozumianej jako nieustanne wpajanie wiedzy, kształtowanie postaw i uczenie się.

Grupa zaangażowała się w szereg akcji edukacyjnych, adresowanych zarówno do pracowników, jak i społeczności lokalnych. W 2020 r. prowadzone były również projekty mające na celu zminimalizowanie społecznych skutków pandemii oraz wspierające walkę z nią.

Kluczowe dane dotyczące kapitału społecznego w Grupie Kapitałowej TAURON za 2020 r.

Eksportuj do Excela
Kluczowe dane
  • Kodeks odpowiedzialnego Biznesu Grupy TAURON; 
  • Rozwój kultury etycznej i zarządzanie zgodnością wśród pracowników;
  • Budowa trwałych relacji i aktywny dialog z otoczeniem; 
  • Współpraca z odpowiedzialnymi dostawcami zgodnie z zasadami Kodeksu Postępowania dla Kontrahentów Spółek Grupy TAURON;
  • Wdrożone i stosowane: Polityka Różnorodności w Grupie TAURON oraz Polityka Poszanowania Praw Człowieka;
  • Nieustanne promowanie kultury bezpieczeństwa pracy;
  • Angażowanie pracowników w rozwój firmy poprzez wydarzenia specjalne; 
  • Edukacja i rozwój pracowników; 
  • Wdrożona i stosowana PRO Kliencka Polityka Społeczna Grupy TAURON;
  • Wdrożona i stosowana Polityka ochrony danych osobowych dla podmiotów w Grupie TAURON;
  • Wsparcie lokalnych inicjatywy za pośrednictwem Fundacji TAURON;
  • Inicjatywy związane z przeciwdziałaniem chorobie COVID-19.

Zarządzanie wynikami z kapitału społecznego jest realizowane w Grupie TAURON przede wszystkim poprzez:

  • promocję kultury zgodności (compliance), która w połączeniu z Modelem Kompetencyjnym Grupy TAURON motywuje pracowników do osiągania celów biznesowych zgodnie z prawem, regulacjami wewnętrznymi i wewnątrzkorporacyjnymi oraz etyką, 
  • kształtowanie środowiska pracy opartego na szacunku, otwartości, rzetelności i sprawiedliwości oraz poszanowaniu prac człowieka poprzez wdrażanie i stosowanie określonych zasad postępowania (w tym m.in. Polityki Różnorodności, Polityki przestrzegania Zasad Etyki oraz przeciwdziałania Mobbingowi i Dyskryminacji oraz Polityki Poszanowania Praw Człowieka),
  • rozwój kultury BHP we wszystkich spółkach Grupy TAURON,
  • rozwój Systemu Wsparcia Organizacji Zakupowej zwanego Platformą Zakupową Grupy TAURON,
  • aktywną współpracę ze związkami zawodowymi, 
  • działalność Rzecznika Dialogu Społecznego,
  • rozwijanie procedur dotyczących ochrony danych osobowych,
  • działania dążące do całkowitej transparentności stosowanych praktyk w relacjach z klientami realizowane w ramach PRO Klienckiej Polityki Społecznej,
  • podejmowanie inicjatyw mających na celu walkę z rozprzestrzenianiem się pandemii COVID-19.
417-2

Osiągnięte rezultaty w ramach zarządzania kapitałem społecznym w Grupie TAURON w latach 2018-2020

Eksportuj do Excela
Osiągnięte rezultaty 2020 r.
2019 r.
2018 r.
Liczba spotkań z organizacjami związkowymi w spółkach Grupy 334 329 249
Odsetek pracowników objętych układami zbiorowymi 95,6% 95,7% 93,9%
Wskaźnik częstości wypadków przy pracy 8,3 7,8 7,7
Nowe kategorie kluczowe oraz skonsolidowane, w ramach których przywiązuje się szczególną wagę do finansowej optymalizacji zakupów W ramach prowadzonej działalności,

stosownie do potrzeb

W ramach prowadzonej działalności,

stosownie do potrzeb

W ramach prowadzonej działalności,

stosownie do potrzeb

Regularne spotkania ze społecznościami lokalnymi w celu przekazania informacji na temat prowadzonej działalności i jej wpływu na mieszkańców W ramach prowadzonej działalności W ramach prowadzonej działalności W ramach prowadzonej działalności
Liczba inicjatyw lokalnych i prospołecznych, w które włączyła się Fundacja TAURON 144 158 147
Liczba projektów zrealizowanych w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu 18 11 9
Liczba przypadków niezgodności oraz reklamacji produktów i usług Grupy Kapitałowej TAURON z zakresu informowania 0 0
Liczba inicjatyw związanych z przeciwdziałaniem chorobie COVID-19 zrealizowanych dla pracowników i społeczności 11 nd. nd.